BTA: pieaug interese par bezpilota lidaparātu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu
Pieaug interese par bezpilota lidaparātu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu; jomas sakārtošanai jāņem vērā vairāki aspekti
Saskaņā ar apdrošināšanas akciju sabiedrības “BTA Baltic Insurance Company” (turpmāk – BTA) apkopotajiem datiem, aizvadītā gada laikā par gandrīz 60 % palielinājies pārdoto bezpilota lidaparātu jeb dronu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polišu skaits. Intereses pieaugums par šāda veida apdrošināšanu apliecina, ka dronu izmantošana kļūst arvien populārāka ne tikai privātajos un publiskos izklaides pasākumos, bet arī uzņēmējdarbības nodrošināšanā. Pieaugot dronu izmantotāju skaitam, pozitīvi vērtējama valsts vēlme sakārtot šo jomu, nosakot normatīvo aktu regulējumu un paredzot obligātu dronu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, tomēr jomas sakārtošanai būtu jāņem vērā vairāki apdrošinātāju norādītie aspekti.
Neraugoties uz to, ka jau šobrīd Latvijā tiek izmantots liels skaits šādu lidaparātu, kopumā interese par dronu operatoru civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu līdz šim ir bijusi salīdzinoši neliela. BTA jau vairāk nekā 20 gadus piedāvā gaisa kuģu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu un no 2014. gada arī dronu operatoru civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu. Savā praksē BTA ir apdrošinājusi vairāku ar droniem profesionāli strādājošo uzņēmumu civiltiesisko atbildību, tai skaitā, dronu izgatavotāju, programmu izstrādātāju, zemes mērnieku civiltiesisko atbildību. Tomēr BTA novērojumi liecina, ka faktiski lielākā daļa dronu Latvijā tiek izmantoti bez lidaparātu operatoru civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas. Tas rada risku, ka trešajām personām var tikt nodarīti zaudējumi, kuru atlīdzināšana varētu būt apgrūtinoša, proti, ja lidaparātu operatoru civiltiesiskā atbildība nav apdrošināta, tad cietušajai personai, kurai nodarīti zaudējumi, būtu jāvēršas tiesā, lai civiltiesiskā kārtā lūgtu atlīdzināt zaudējumus.
Ņemot vērā arvien pieaugošo dronu izmantotāju skaitu, tai skaitā, publisku pasākumu laikā, filmējot un fotografējot pasākumus “no putna lidojuma”, BTA pozitīvi vērtē iniciatīvu šīs jomas sakārtošanai, nosakot normatīvo aktu regulējumu. Šī gada martā Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātais Ministru Kabineta noteikumu projekts paredz, sākot no 2017. gada, ieviest bezpilota gaisa kuģu jeb dronu, kura kopējā pacelšanās masa pārsniedz 1,5 kilogramus, obligātu apdrošināšanu pret trešajām personām nodarīto kaitējumu.
“Lai arī Latvijā šobrīd nav notikuši nopietni negadījumi ar šāda veida gaisa kuģiem, obligātu dronu operatoru civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas ieviešana ir loģiska un pašsaprotama, jo negadījuma rezultātā cietušajai personai būs iespēja saņemt atlīdzību par radītiem zaudējumiem, nevēršoties tiesā un negaidot tiesas spriedumu vairāku gadu garumā. Vienlaikus gan jāatzīmē, ka noteikumu projektā ir paredzēts, ka virs publisku pasākumu norises vietas vai tās tiešā tuvumā lidojumus drīkstēs veikt bezpilota gaisa kuģis, kura kopējā pacelšanās masa nepārsniedz 1,5 kilogramus, un šādu lidaparātu operatoriem civiltiesiskās atbildības apdrošināšana nebūs obligāta. Neraugoties uz to, ka noteikumu projektā ir iekļauta prasība, ka lidaparātam jābūt aprīkotam ar izpletņa sistēmu, kas nostrādā avārijas gadījumā, un tam jāraida gaismas un arī akustisks brīdinājuma signāls, negadījuma sekas publiskos pasākumos var būt daudz lielākas. Eiropā ir bijuši negadījumi, kuros bezpilotu lidaparāti ir krituši publisku pasākumu laikā, piemēram, nupat pagājušajā nedēļā koncerta laikā Londonā cilvēku pūlī iekrita drons, pērnā gada decembrī Itālijā kalnu slēpošanas sacensību laikā, netālu no sacensību dalībnieka arī krita šāds lidaparāts. Nedēļas nogalē netālu no Hītrovas lidostas lidmašīnā ietriecās drons. Par laimi šajos negadījumos cilvēki necieta. Ņemot vērā, ka arī Latvijā arvien aktīvāk droni tiek izmantoti publiskos pasākumos, ir svarīgi sakārtot dronu izmantošanas jomu Latvijā. Mūsuprāt, neatkarīgi no drona svara, ja tas tiek izmantots virs publisku pasākumu norises, dronu operatoram būtu obligāti jāapdrošina sava civiltiesiskā atbildība,” norāda BTA Valdes locekle Evija Matveja.
Vienlaikus jāatzīmē, ka šobrīd Eiropas Komisija izstrādā Eiropas Savienības mēroga noteikumus, lai regulētu arvien lielāku popularitāti iegūstošo bezpilota lidaparātu izmantošanu. Eiropas Savienības normatīvajos aktos paredzēts dronu pilotu civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu pielīdzināt gaisa kuģu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanai, nevis vispārējai civiltiesiskās atbildības apdrošināšanai. Lai izvairītos no pretrunām nacionālajās un Eiropas Savienības mēroga regulējumā, Ministru Kabineta noteikumos būtu jāprecizē, ka bezpilota gaisa kuģis jāapdrošina pret trešajām personām nodarīto kaitējumu saskaņā ar gaisa kuģu īpašnieku civiltiesiskās atbildības noteikumiem. Šādu ierosinājumu apdrošinātāji ar Latvijas Apdrošinātāju asociācijas starpniecību jau iepriekš bija snieguši normatīvā akta izstrādātājiem, bet šobrīd ierosinājums nav ņemts vērā.
BTA uzsver, ka ir vēl vairāki aspekti, kurus būtu svarīgi iekļaut jaunajos noteikumos, lai valstiskā līmenī sakārtotu dronu izmantošanas nozari, tai skaitā, ņemot vērā jau šobrīd esošo Eiropas valstu pieredzi un praksi. “Jāņem vērā, ka ar normatīvo aktu regulējumu vajadzētu noteikt ne tikai šādu lidaparātu pilotu vecumu, bet noteikt arī, piemēram, eksaminācijas kārtību, lai apdrošinātāji un pasākumu organizatori, kuri izmanto šāda veida pakalpojumus, būtu pārliecināti par to, ka bezpilota lidaparātu vada zinošs un apmācīts cilvēks. Tāpat arī būtu svarīgi ieviest bezpilota lidaparātu reģistrāciju, kas palīdzētu cīnīties pret nesankcionētiem un neapdrošinātiem lidojumiem. Ne mazāk būtiski ir noteikt, kura institūcija nodrošinās un kontrolēs šo noteikumu ievērošanu, kādas sankcijas tiks piemērotas noteikumu neievērošanas gadījumos. Protams, šādas sistēmas ievešana prasa laiku, bet, lai ieviestu obligāto dronu operatoru civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, jābūt pārliecībai, ka nozare ir sakārtota un regulēta. Pie šī jautājuma šobrīd strādā atbildīgās institūcijas daudzās pasaules valstīs, jo dronu izmantošana kļūst arvien populārāka, to izmantošanai ir ekonomiskais potenciāls, bet vienlaikus ir virkne drošības risku, piemēram, sadursmes ar citiem lidaparātiem, to nokrišana publiska pasākuma laikā un citi riski, kuru rezultātā var ciest arī cilvēki,” akcentē E.Matveja.
BTA ir viena no lielākajām apdrošināšanas atlīdzību izmaksātājām Baltijā. Pērn BTA grupas uzņēmumi apdrošināšanas atlīdzībās ik darba dienu izmaksāja vidēji 398 tūkstošus eiro jeb aptuveni 50 tūkstošus eiro ik darba stundu.
Par uzņēmumu BTA
Apdrošināšanas akciju sabiedrība (turpmāk – AAS) “BTA Baltic Insurance Company” dibināta 2014. gadā “BTA Insurance Company” SE reorganizācijas rezultātā, veicot uzņēmuma sadalīšanu atbilstoši biznesa ģeogrāfiskajam dalījumam: Baltija un pārējā Eiropa. AAS “BTA Baltic Insurance Company” mātes uzņēmums “BTA Insurance Company” SE apdrošināšanas tirgū darbojas vairāk nekā 20 gadu, 2009. gadā kļūstot par trešo lielāko apdrošinātāju Baltijas valstīs. “BTA Insurance Company” SE starptautisko izaugsmi apliecina starptautiskās auditoru kompānijas "Deloitte" 2013. gadā apkopotais lielāko Centrāleiropas uzņēmumu TOP 500, kurā “BTA Insurance Company” SE ierindota 50 lielāko Centrāleiropas apdrošināšanas sabiedrību vidū.
2015. gada decembrī AAS “BTA Baltic Insurance Company” noslēdza līgumu par investora – viena no vadošajiem apdrošinātājiem Eiropā "Vienna Insurance Group AG" (VIG) piesaisti. Darījums tiks realizēts pēc nepieciešamo atļauju saņemšanas no nozares uzraugošajām institūcijām, kas varētu notikt 2016. gada pirmajā pusgadā.
Informāciju sagatavoja:
Agnese Grīnberga
Sabiedrisko attiecību vadītāja
AAS „BTA Baltic Insurance Company”
e-pasts agnese.grinberga@bta.lv
Tālr. +371 67025661, mob. tālr. +371 27828796
{{coveredPopup.description}}
{{coveredPopup.descriptionCasco}}
{{coveredPopup.descriptionMtpl}}
Mēs, BTA, atlīdzinām par personas, kura pie mums apdrošinājusi transportlīdzekli, nodarītajiem zaudējumiem ceļu satiksmes negadījumā, trešo personu (citu transportlīdzekļu īpašnieku, velosipēdistu, gājēju) ārstēšanās izdevumus, kā arī trešo personu īpašumam nodarītos zaudējumus.
{{coveredInfoTextMtplWithRoadAssistance}}
{{coveredPopup.description}}
{{coveredPopup.coveredContent.description}}
{{transform.translate(infoPopupForProduct.monthly.description)}}
{{transform.translate(infoPopupForProduct.fixed.description)}}
{{productReminderMessage}} {{productReminderDate}}.
{{sessionTimeout.formattedTime}}
Norādi apdrošinājuma summu, kas ir summa, kas nepieciešama šāda transportlīdzekļa iegādei, ņemot vērā vērtības samazinājumu nolietojuma dēļ.
{{vehicleSumInsuredLimits.limitText()}}
btar_need_provide_vehicle_engine_capacity_description
btar_need_provide_vehicle_engine_power_description
btar_need_provide_vehicle_full_weight_description
btar_need_provide_year_of_manufacture_description
btar_need_provide_administrative_code_description
need_provide_driver_license_description
btar_popup_few_seconds
Ar Jūsu piekrišanu papildus šajā vietnē var tikt izmantotas statistikas un mārketinga sīkdatnes.
Ja piekrītat visām sīkdatnēm, lūdzu, nospiediet “Piekrītu”.
Ja vēlaties atteikties no sīkdatnēm, lūdzu, nospiediet “Nepiekrītu“. Savu izvēli varat pārvaldīt, nospiežot “Pielāgot izvēli”.
Plašāku informāciju skatiet mūsu Sīkdatņu politikā Plašāku informāciju skatiet mūsu
Sīkdatņu politikā
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas vietnes darbībai, un tās nevar atspējot. Šīs sīkdatnes var iedalīt sesijas sīkdatnēs un pastāvīgās sīkdatnēs, kuras nesaglabā personu identificējošu informāciju. Sesijas sīkdatnes tiek izdzēstas, tiklīdz Jūs pametīsiet šo vietni.
Šīs sīkdatnes tiek izmantotas, lai novērtētu vietnes un datplūsmas avotu izmantošanu, lai iegūtu informāciju, kas nepieciešama vietnes darbības uzlabošanai. Šīs sīkdatnes palīdz mums noteikt, kuras tīmekļa vietnes sadaļas ir vispopulārākās, un uzzināt par lietotāju pārlūkošanas paradumiem. Šajā nolūkā mēs izmantojam Google Analytics statistikas rīku. Visa apkopotā informācija ir anonīma un pēc tās nav iespējams Jūs identificēt.
Šīs trešo pušu sīkdatnes tiek izmantotas, lai atbilstoši Jūsu vēlmēm parādītu personalizētas reklāmas. Mēs izmantojam sīkdatnes, kas palīdz mums apkopot informāciju par Jūsu lietošanas paradumiem šajā tīmekļa vietnē un ļauj mums uzzināt par Jūsu interesēm, lai mēs varētu rādīt tikai tās reklāmas, kas ir atbilstošas Jūsu lietošanas paradumiem. Ja nevēlaties, lai mēs Jums rādītu jebkādu reklāmu, atstājiet šo izvēlni tukšu.